In deze hospitality training behandelen wij de basisvaardigheden die nodig zijn om een goede eerste indruk te maken op de bezoekers: hoe ontvang je nu actief bezoekers en hoe benader je ze nu op een gastvrije manier? Wat is gastgericht telefoneren en e-mails beantwoorden? Hoe ga je om met bezwaren en klachten? En wat te doen bij vragen zoals: ik heb geen tijdslot gereserveerd? Welke tentoonstelling vindt er momenteel plaats?
Vooraf wordt er een verwachtingsformulier aan alle deelnemers gestuurd, waarop zij hun leerbehoeften invullen. Op basis van deze verwachtingen wordt het programma definitief gemaakt. Onderwerpen, die onder meer aanbod komen:
- Het hospitality (PGO-BD) model: hoe ben jij gastgericht?
- Totaalbeleving, met gedrag als belangrijke factor. Hoe blijf je daarbij jezelf, authentiek?
- Taalgebruik: concreet zijn
- Alternatieven bieden
- Behoeftebepalen: de meest belangrijke stap in elk gesprek
- Samenvatten: vanuit de ik-boodschap
- Omgaan met klachten en bezwaren
- Teambuilding
- Oefenen, oefenen, oefenen
Door veel met elkaar te oefenen horen de deelnemers elkaar letterlijke zinnen uitspreken, waar direct gezamenlijk op gereageerd wordt. Hoe zou jij het zeggen? Welke woorden gebruiken we wel of niet? Afspraken verzamelen we op de flip-over.